Masaż leczniczy

Masaż klasyczny

Masaż, należy do najstarszych zabiegów terapeutycznych, był stosowany już w starożytnej Grecji i Rzymie jako jeden z podstawowych sposobów łagodzenia bólu. Wywodzi się z Indii i Chin, gdzie stanowił naturalną metodę leczniczą. Jest on formą oddziaływania na organizm człowieka za pomocą bodźców mechanicznych, głównie w postaci ucisku na tkanki w celu wywołania odczynów fizjologicznych.

Masaż klasyczny, jest to zespół technik – chwytów, stosowanych w odpowiedniej kolejności tj.: głaskanie, rozcieranie, ugniatanie, wibracja, wałkowanie, wyciskanie. Jego celem jest zadziałanie na układ ruchu tj.: mięśnie, ścięgna, torebki stawowe, okostną, kości oraz na skórę, tkankę łączną, tłuszczową, na zakończenia nerwowe w skórze, a także na układ krwionośny i chłonny. Pośrednio działa również na narządy wewnętrzne. Mechanizm działania masażu jest bardzo skomplikowany i można go podzielić na działanie lokalne-miejscowe oraz na działanie centralne-ogólne.

– Działanie lokalne – polega na mechanicznym przepływie krwi w naczyniach krwionośnych oraz chłonki w naczyniach limfatycznych. Masażysta stosując poszczególne techniki wywołuje tarcie, podczas którego wytwarza się ciepło, powoduje ono rozszerzenie naczyń krwionośnych, więc zwiększa się przepływ krwi przez mięśnie, przyśpieszając dostarczenie substancji odżywczych i równocześnie odprowadzenie produktów przemiany materii.

– Działanie centralne – polega na pobudzeniu układu nerwowego, który za pomocą odruchów i czynności koordynacyjnych kory mózgowej jest w stanie wpłynąć na wszystkie narządy i układy naszego organizmu.

Wskazania do masażu klasycznego częściowego: – choroby skóry np. odmrożenia, blizny pooperacyjne, – schorzenia układu krążenia np. niewydolność krążenia, stany obniżonego ciśnienia krwi, – choroby układu mięśniowego np. stany pourazowe mięśni, zaniki mięśniowe, – choroby układu nerwowego np. porażenia i niedowłady pochodzenia neurogennego, porażenie nerwu twarzowego, zespół wypadnięcia krążka międzykręgowego, nerwobóle, – choroby narządu ruchu np. stłuczenia, skręcenia, zwichnięcia, zmiany z przeciążenia, stany pooperacyjne, skolioza, – w chorobach reumatycznych np. wszystkie postacie gośćca, szczególnie tkanek miękkich w celu zmniejszenia obrzęku i bólu oraz zapobieganie zanikom mięśniowym.

Wskazania do masażu klasycznego całościowego: – w rekonwalescencji, – w otyłości i nadwadze, – jako masaż kondycyjny, – w stanach związanych z długotrwałym unieruchomieniem, – w nerwicach typu psychogennego.

Drenaż limfatyczny (masaż limfatyczny)

jest to oddziaływanie na organizm człowieka łagodnymi bodźcami mechanicznymi w postaci ucisku na tkanki w formie przesuwającej, przepychającej, wyciskającej lub tłoczącej. Jego celem jest usprawnienie krążenia limfatycznego, a tym samym poprawienie warunków odżywczych tkanek, likwidacja obrzęków zapalnych, chłonnych lub zastoinowych.

Jest on stosowany powszechnie w odnowie biologicznej i kosmetyce jako najskuteczniejszy masaż odżywczy, odchudzający i likwidujący celulit.

Manualny drenaż limfatyczny jest wykonywany z dobrym skutkiem w przypadku wtórnego obrzęku limfatycznego kończyny górnej u kobiet leczonych z powodu raka piersi, przy obrzękach pierwotnych kończyn dolnych, górnych, tułowia, głowy, przy obrzękach żylno-limfatycznych, tłuszczowo-limfatycznych oraz obrzękach pourazowych i pooperacyjnych. Drenaż stosuje się w celu szybszego usunięcia z organizmu produktów przemiany materii, dotlenienia tkanek, usunięcia z nich toksyn i nadmiaru wody.

Masaż kosmetyczny

masaż kosmetyczno-higieniczny (klasyczny), jest to zabieg wykonywany głównie na twarzy i szyi, zalecany też dla całego ciała, stosuje się go w celu pobudzenia funkcji skóry, aktywizacji układu krążenia i limfatycznego oraz regeneracji i odprężenia zmęczonych mięśni.

W trakcie zabiegu terapeuta stosuje techniki masażu klasycznego i punktowego, z użyciem kremów nawilżających, odżywczych, tłustych, półtłustych lub oliwki.

Masaż relaksacyjny

Relaks – (łac. relaxo=rozluźniam), znaczy odprężenie fizyczne i psychiczne; odpoczynek polegający na przybraniu odpowiedniej pozycji, rozluźnieniu mięśni i zmniejszeniu do minimum aktywności myślowej.

Masaż relaksacyjny to połączenie masażu klasycznego i energetyzującego, a także gimnastyki poszczególnych części ciała, dostosowane do indywidualnych odczuć i potrzeb osoby masowanej. Polega on na intuicyjnym dotykaniu, uciskaniu, głaskaniu, rozcieraniu obolałych i napiętych części ciała w celu zmniejszenia bólu, zmniejszenia istniejących napięć i wyciszenia masowanego.

Celem zabiegu jest wyrównanie krążenia energii witalnej, uspokojenie i zrelaksowanie osoby masowanej, utrzymanie pełnej ruchomości stawów. W związku z powyższym masaż relaksacyjny jest w swojej istocie masażem leczniczym.